Самоосвіта педагогів
Цілі і завдання самоосвіти вихователя
В першу чергу слід чітко усвідомити діяльність вихователя. Це здатність педагога самостійно отримувати нові професійні знання та навички. Яка мета такої роботи? Це удосконалення освітнього процесу за рахунок підвищення рівня теоретичного і практичного майстерності педагога. Самоосвіта вихователя в ДНЗ передбачає вирішення наступних педагогічних завдань:
- оцінка вікових особливостей дітей;
- визначення проблемних моментів у роботі з малюками;
- ознайомлення з методичними новинками;
- застосування сучасних педагогічних віянь на практиці;
- організація навчального і виховного процесу з урахуванням сучасних вимог і використанням інноваційних технологій;
- вдосконалення і підвищення рівня професійної майстерності.
Як вибрати тему для самоосвіти вихователя ранньої групи?
Рекомендується почати саморозвиток педагога з оцінки можливостей дітей тієї вікової категорії, з якими вони працюють на даний час; їх психологічних і фізіологічних особливостей. Важливо також відзначити актуальні проблеми в роботі з цією групою вихованців, визначити перспективи подальшої роботи. Тільки після цього можна виділити кілька тем, які вимагають професійного дослідження і діагностування.
Самоосвіта вихователя, теми робіт
Як уже було відзначено вище, тематика педагогічної діяльності визначається в кожному конкретному випадку з урахуванням індивідуальних особливостей дитячого колективу та самого вихователя (його пріоритетів, поглядів і методів роботи, а також актуальність проблеми в конкретному ДНЗ).
Вибрати тему для самоосвіти можна в рамках річного плану дошкільного закладу, рекомендується також проконсультуватися з методистом навчального закладу. Важливо, щоб питання було актуальним, відповідало загальній спрямованості діяльності дитячого закладу.
Форми роботи
Самоосвіта вихователя в ДНЗ передбачає роботу безпосередньо самостійну: з батьками, дітьми та колегами. Важливо продумати передбачувані форми роботи. Так, самостійна робота педагога складається з:
- аналізу методичної літератури;
- обміну педагогічним досвідом;
- впровадження отриманих теоретичних знань на практиці;
- оцінки результатів діяльності;
- оформлення підсумків.
У роботі з батьками можна використовувати такі форми роботи, як консультації, круглі столи, педагогічні тренінги та інші.
Відрізняється різноманітністю і робота з дітьми. Проводити діяльність за обраною вихователем темою можна безпосередньо під час освітнього процесу, а також при організації дозвілля дітей. Важливо враховувати вік вихованців, плануючи самоосвіту вихователя .
Для того щоб ефективно організувати самоосвіту вихователя , слід упорядкувати і продумати послідовність роботи:
- Вибрати тему.
- Поставити цілі і завдання.
- Визначити форми роботи.
- Оформити план роботи.
- Вивчити теоретичний матеріал з обраної теми.
- Проаналізувати педагогічний досвід.
- Розробити практичну діяльність.
- Застосувати знання на практиці.
- Презентувати отримані результати
Оформлення плану самоосвіти вихователя
Як же правильно оформити самостійну діяльність педагога?
Пропонуємо як приклад наступний план:
- Титульна сторінка. На першій сторінці вказується заголовок: «Самоосвіта вихователя в ДНЗ (№,,,група)», ім’я педагога, освіту, досвід роботи, стаж, категорія і інше.
- Вказується тема, поставлені цілі і завдання роботи.
- Визначаються форми роботи з батьками, дітьми, педагогами.
- Оформляється перелік літератури.
- Описується конкретна практична діяльність педагога з обраної теми із зазначенням дат.
- Вкладаються напрацьовані матеріали: вироби дітей, результати досліджень, власні методичні розробки та інше.
- Вказуються форми презентації результатів.
План самоосвіти вихователя ДНЗ передбачає проведення пізнавальних заходів, а також залучення в роботу батьків і інших членів сім’ї дитини.
Оформлення результатів роботи
Завершується підбиттям підсумків робота на тему “Самоосвіта вихователя в ДНЗ
1. Група раннього віку може лише виконувати поставлені конкретні завдання під керівництвом вихователя.
У той час як молодша і старша групи вже можуть продемонструвати власні вироби і самостійну роботу, допомагаючи вихователю зібрати необхідний практичний матеріал.
Як же оформити результати роботи по саморозвитку педагога?
Можна застосувати такі форми:
- тематичний семінар;
- круглий стіл;
- педагогічний майстер-клас;
- відкрите заняття;
- творчий марафон;
- розважально-пізнавальна діяльність та інші.
На жаль, не завжди педагоги усвідомлюють, для чого необхідно складати план самоосвіти вихователя ДНЗ в групі раннього віку. Адже діти цієї вікової категорії зовсім ще малюки, хіба можна з ними організовано щось робити, експериментувати, використовувати педагогічні інновації, досліджувати? Насправді не тільки можна, а й треба! Так як ці діти – наше сучасне покоління.
Наші педагоги активно займаються самоосвітою, проходять семінари, вебінари.